Amalfikust

il_340x270.397773553_2lon

Volgende zomer gaan we terug een stukje Italië verkennen…de Amalfikust…bekend om de slingerende wegen met zicht op de azuurblauwe zee, de vele kleurrijke dorpjes tegen de rotshellingen, de lekker geurende citroenen die je nadien kan proeven in de likeur ‘limoncello’, …

Al dat moois is natuurlijk niet voor ons alleen…we hebben gelezen dat het er behoorlijk druk kan worden (zeker in de periode van mei tot september). Een auto huren wordt sterk afgeraden wegens te drukke en te smalle wegen in combinatie met weinig parkeerplaats… Geen probleem: wij gaan gewoon lekker snorren met ons vespa’tje 🙂 lekker luchtig én veel handiger op de weg!

Om de drukte te vermijden op de piekuren, hebben we gekozen voor een bed and breakfast nabij Positano…dit pittoreske dorpje wordt vaak bezocht tijdens de middaguren, maar aangezien wij er slapen, zijn we de meeste dagjestoeristen voor en kunnen we genieten van de ochtend – en avonduren waarin alles op gang komt of stil begint te vallen…zalig rustige momenten… Onze bed and breakfast heet ‘Casa Cuccaro’ en ligt in het mini dorpje ‘Nocelle’, iets hoger dan Positano en er zo’n 3,5 km vandaan.

We kijken al uit naar de vespa-tochtjes richting rustigere en minder bekende dorpjes, het lekkere eten, de mooie vergezichten vanop het terras van de bed and breakfast, de authentieke dorpjes langs de kustlijn, het nippen van een schuimende cappucino in de ochtend of een verfrissende prosecco als apéro, misschien een boottochtje naar het eiland ‘Capri’,… hmm I want summer ;)!

Amalfi

Elisa en Tim

Hier alvast de link naar onze foto’s op Flickr.

Dag 1: Brussel – Positano

Met een half uur vertraging zijn we vertrokken richting Napels. Na een vlotte vlucht uiteindelijk met 20 min vertraging geland. Hierdoor hebben we wel nipt onze rechtstreekse bus naar Sorrento gemist… We wisten dat het nu wat omslachtig ging zijn om op een budget manier in Positano – Nocelle te geraken (lees: Geen €150 betalen voor een taxi). Het is alvast niet van een leien dakje gelopen 😉. Het ging als volgt: Eerst de Alib bus tot aan Napels station waar we de trein naar Sorrento moesten nemen. Toen we op de trein stapten, stapte plots iedereen uit. Blijkbaar was de trein van 17u09 ‘gewoon’ afgeschaft. Dan maar als sardienen in een blik de héle primitieve trein van 17u41 genomen, geen airco, weinig zitplaats, etc. Bij de eerste volgende 2 stops kon er zelfs niemand meer bij. Normaal hadden we nog 25min de tijd om de bus naar Positano te nemen. Maar de trein deed zijn best om 3min voor het vertrek van de bus aan te komen in het station ;). Spurtje naar de halte waar de buschauffeur ons weigerde op de bus te laten omdat we nog geen ticket hadden. Gelukkig kwamen er nog mensen die moesten opstappen en kon Tim nog vlug om 2 tickets lopen in de tabaccoshop om de hoek. Halverwege de rit naar Positano viel de bus in een bocht opeens stil…motorpech. Jawadde, ook dat nog 😉… Al een geluk dat er een kwartiertje later een vervangbus kwam die ons meenam naar Positano. In Positano moesten we nog 1 laatste bus nemen naar Nocelle, dat bovenop een heuvel boven Positano ligt. Hoe de buschauffeur er in slaagde om zonder botsen boven te geraken is ons nog een raadsel. Smal, smaller, smalst 😉… En het werd direct duidelijk waarom je hier best niet met de auto rondrijdt, tenzij je een blutske meer of minder niet zo erg vindt… Het is zelfs zo dat de bus ‘naar omhoog’ moet wachten tot de bus ‘naar beneden’ beneden is, passeren is onmogelijk. Dan kwamen we aan in het rustige en autovrije Nocelle, en waauw, het uitzicht is prachtig! In de B&B werden we hartelijk ontvangen door Pepe en zijn echtgenote met een glaasje prosecco. Een korte rondleiding gekregen en hij hield ons maar aan de praat…;) Heel lieve mensen maar de wilden op dat moment even bekomen en iets eten. We hadden gereserveerd in Santa Croce, 50m voor de B&B 😃. Het eten was maar gemiddeld maar we hadden wel een mooi uitzicht. Erna terug naar de B&B, gedoucht en met het zeebriesje in slaap gevallen. Doodop.

E & T

Dag 2: Positano

Deze morgen rond 8u opgestaan en ontbeten op het prachtig geleden terras. Zalig genieten met een koffiekoekske en een cappuccino met zicht op Positano en Praiano. Tijdens het ontbijt heeft Pepe zijn hele levensverhaal uit de doeken gedaan (’t is nen babbelaar ze) 😉. Hij stond enkele jaren geleden zelfs met een recensie in De Morgen en The New York Times. Na jaren gewerkt te hebben in een poepsjiek hotel in Positano, besloot hij zo’n 15 jaar geleden zijn eigen B&B te openen…

Rond 10 zijn we vertrokken richting Positano via een laaaang trappenpad (we zitten nu eenmaal op 420m). Het viel al bij al goed mee omdat de uitzichten prachtig waren! In Positano zelf hebben we nog wat rondgewandeld door de smalle steegjes… Onze lunch hebben we gehaald bij ‘Delicatessen’, een mini supermarktje waar ze ook verse pastaslaatjes hadden. Een kommetje pasta met tomaatjes en ééntje met kip en dat hebben we lekker opgesmuld aan het strand op een bankje. We hadden erna nog zin in een klein dessertje ;). We hebben in ‘La Zagara’ een citroen-tiramisu-taartje gedeeld en daar hebben we ook nog een beetje ‘gewacht’ tot het tijd was om terug te vertrekken naar het strand. Om half 3 hadden we een bootje gehuurd voor 4uur lang. We zijn nog vlug even gestopt in ‘Delicatessen’ om een doosje met olijfjes en zongedroogde tomaatjes, samen met een flesje prosecco (op het bootje was er een frigobox met ijs, handig!). We hadden een boot gehuurd bij Positano Boats. Blijkbaar was er iets mis met de boot die wij gekozen hadden, dus we kregen een rubberboot voor dezelfde prijs (iets minder mooi, maar het vaart wel een pak sneller dan diegene die we eerst hadden gekozen).

Het was zalig genieten op het water, terwijl we langs La Costiera Amalfitana vaarden! We passeerden Praiano, Atrani, Amalfi, het fjord van Furore, enz.

Rond half 7 kwamen we terug aan wal. Nog eventjes verder Positano verkend en op zoek gegaan naar ons restaurantje voor vandaag: Da Gabrisa waar we gereserveerd hadden om 19u30. ’t Was weer een serieuze klim naar een nog hoger gelegen deeltje van Positano. Het uitzicht vanop het terrasje was super! En het eten trouwens ook, een aanrader! We namen een ‘Martini Positano’ met een bordje antipasti om te delen. En als hoofdgerecht de ravioli gevuld met ricotta, basilicum en tomatensaus en de risotto met groene asperges en gesmolten kaas…mmm!

We wandelden erna terug richting de bushalte voor de bus naar Nocelle. We hoorden al de hele dag precies kanonschoten…(nog altijd trouwens en ’t is al half 1 ’s nachts) maar we zagen enkel wat rookpluimpjes, meer niet… Maar toen we op de bus aan het wachten waren, zagen we ineens vuurwerk. Blijkbaar is het feest in Montepertuso (het dorpje naast Nocelle). Precies alsof ze de hele dag aan het oefenen waren om vuurwerk af te schieten en het dan uiteindelijk gelukt was 😉 haha!

Het plan was om de bus te nemen van 21u20…natuurlijk was die helemaal niet op tijd 😉 (zo erg nog niet), maar toen hij er uiteindelijk was, zat ons busje propvol en reed hij ons gewoon voorbij…ahja, zo gaat dat hier ;)! Volgende bus: een uur later! Pffff… samen met nog een andere Italiaanse met 2 kindjes stonden we langs de kant van de weg te hopen dat er nog een 2de bus zou komen, maar die kwam er niet. Er zat dan niets anders op dan nog een beetje te wachten tot de volgende bus van 22u20…en ook maar hopen dat die niet gewoon voorbijreed he ;)!

Uiteindelijk zijn we er dan toch geraakt en waren we terug rond 23u aan onze B&B!

Op naar morgen, dan gaan we 2 dagen snorren met de Vespa!

Ciao Ciao

Dag 3: Positano

De wekker ging vandaag om 8u00. Om 9u hadden we een scooter gereserveerd bij MGM scooters in Positano. Marco, van de verhuurmaatschappij stond deze morgen mooi klaar boven op de berg met onze scooter… makkelijk dat ze gratis de scooter tot bij ons in Nocelle brengen!

We voelden tijdens het ontbijt op het terras dat het een ‘hete’ dag ging worden, ze gaven vandaag 35 graden…maar op onze scooter was het zalig rijden met het verfrissende windje!

Om 10u vertrokken we richting het verste punt van onze scooter-2daagse 🙂 Vietri Sul Mare, bekend om zijn keramiek. Daar hebben we ook beneden aan het strand onze lunch gekocht in een klein kruidenierswinkeltje…1 stuk pizza en een belegde reuzepistolet + 2 cola zero’s voor maar 6 euro ;)! ’t Heeft gesmaakt, we snakten ook even naar wat schaduw.

Daarna hebben we eigenlijk verder de dorpjes aan de kust verkend: Maiori (niet zo speciaal), Minori (klein, maar fijn), Atrani (minidorpje met een mooi uitzicht vanop het viaduct) en tenslotte Amalfi (druk!). In Minori zijn we eventjes gestopt voor een verfrissing en in Amalfi hebben we een citroenijsje gedeeld en hebben we erna ook een aperitiefje (= prosecco) gedronken in ‘Pasticceria Pansa’ waar ze ook heel lekker uitziende taartjes hadden!

We snorden verder richting Positano met de nodige fotostops onderweg…rond 19u parkeerden we onze scooter aan de rand van Positano. Daar hebben we nog eventjes rondgelopen in het centrum. We zagen een lekkere bakkerij (Collina Positano Bakery) waar ze ook pizza’s verkochten…dus we besloten als ‘picnick’ een pizza ‘Positano’ te delen…njam: pizza met ruccola, tomaatjes, parmaham en parmezaan, rijkelijk belegd en om onze vingers van af te likken!

Op de terugweg naar de scooter zijn we nog eventjes gestopt in ‘Delicatessen’ voor wat fruit, water en een klein flesje prosecco (weeral, ja ;)) dat we nu op ons terras aan het opdrinken zijn met zicht op een mega decadente boot in zee en weerom vuurwerk, maar deze keer in Praiano ;)!

We hebben echt genoten van de dag, gewoon het onderweg zijn op de scooter langs de kustlijn is op zich al voldoende genieten :)! Op voorhand hadden we gelezen dat een scooter huren gelijk was aan een zelfmoordmissie :s, maar eerlijk gezegd valt dat allemaal heel goed mee. Als je er rekening mee houdt dat na elke bocht een bus tevoorschijn kan komen en je anticipeert een beetje (de bus neemt meestal 2/3de van de baan in ;)) dan kom je al een heel eind… (hopelijk kunnen we dat morgen ook nog altijd zeggen he ;)!).

Buonasera,

Elisa & Tim

Dag 4: Positano

Deze ochtend voor de eerste maal Nederlands gehoord deze reis (en dan nog wel in onze B&B). Voor de rest horen we hier enkel Italiaans en Engels. Zonder te overdrijven is minstens 50% van de toeristen hier afkomstig uit Amerika…

Vandaag zijn we iets later vertrokken, rond 10u zaten we op de scooter richting Ravello. We wilden eerst even onze 2 spiegels kuisen, want die zagen er wat vettig uit van gisteren :), spiegeltje links gekuist, spiegeltje rechts….was weg :s! Iemand heeft onze spiegel er deze nacht wellicht afgedraaid ofzo…aiai! Wat gaan we doen? Ook ééntje afdraaien 😉 of ons toch maar van ‘den domme’ gebaren en hem zo inleveren deze avond… We kozen toch maar voor de braafste optie ;)!

We zijn onderweg nog even gestopt aan het fjord van Furore. Daar kan je naar beneden stappen om op het kleine strandje te gaan zonnen, mocht je dat willen.

Wij reden door naar Ravello, een dorpje meer de bergen in. Daar hebben we wat rondgekuierd en ook een villa met tuin bezocht: Villa Rufolo. Je hebt er een mooi uitzicht op de zee met de dorpjes in de verte beneden. Maar de villa’s met tuinen aan het Comomeer zijn een pak mooier!

We kregen een hongertje en op de weg naar boven zagen we een Spar langs de kant van de weg, dus we scooterden naar halfweg beneden om een belegd broodje met pecorino sardo en salami napoli. Dan terug een stukje naar boven want daar was een bankje in de schaduw om alles op te peuzelen.

’t Was weer een hete dag, dus we waren alweer blij dat we de scooter op mochten, behalve de billekes want ai, dat zwarte zadel is mega heet! We reden door naar Amalfi, want daar hadden we nog niet rondgelopen gisteren… even een beetje bekomen van de warmte aan het strand op een bankje, dan wat rondgedwaald in de kleine steegjes achter de Duomo (weg van de toeristische winkelstraatjes) en dan terug een prosecco gedronken in La Pansa (vlak naast de Duomo). Pff, ’t was zweten zweten, zelfs in de schaduw! Ondertussen hadden we zicht op volk dat toekwam voor een trouw die namiddag. ’t Zal puffen geweest zijn voor de heren in hun maatpakken en de vrouwen die véél energie moesten steken in het niet blijven vaststeken met de hoge hakken tussen de oude kasseien ;)!

We reden door richting Positano, lieten ons nog wat verdwalen en gingen dan terug naar restaurant ‘Da Gabrisa’, waar we eergisteren aten. We hadden gisteren een reservatie voor een restaurant in Praiano…maar we hadden dat allebei volledig verkeerd op en dachten dat het voor deze avond was, tot ze ons een mailtje stuurden gisteren of we nog kwamen of niet, oeps! Vandaar dat we dan maar gereserveerd hebben in Da Gabrisa, het was er goed en het uitzicht was super, dus we keerden er graag terug. We namen als voorgerecht een schotel met verschillende Napolitaanse ‘specialiteiten’ en als hoofdgerecht de risotto met garnalen en de pasta met vis, patatjes en truffel.

Nog eventjes gestopt in de terugweg naar de scooter in de winkel voor wat flesjes water, want morgen stappen we ‘The path of the Gods’.

Elisa & Tim

Dag 5: Positano

Deze ochtend iets vroeger dan gewoonlijk vertrokken om de hitte wat voor te zijn. Om 9u15 waren we al op pad voor de ‘Path of the Gods’, de bekendste ‘hike’ hier aan de Amalfikust. Handig dat onze B&B langsheen het wandelpad ligt. Terwijl anderen nog de bus (of te voet) onze 400m hoge heuvel naar boven moeten nemen, konden wij direct starten. We namen ons voor om een 4-tal km van dit pad te doen en dan het pad te verlaten en via de kerk van San Domenico af te dalen naar Praiano. Een andere optie was om het pad volledig af te wandelen tot in Bomerano maar daar moesten we dan 2 bussen nemen om terug tot in Positano te geraken (en het openbaar vervoer hier kennende, gingen we daar heel veel tijd mee verliezen). Nu was de wandeling even lang maar waren we maar afhankelijk van 1 bus, die ook al bijna een halfuur te laat was…

De wandeling is leuk, je hebt mooie uitzichten want je loopt eigenlijk constant langs de kliffen. Na een 2-tal uur wandelen kom je aan het kerkje ‘San Domenico’, daar is er ook een kleine ‘bar’ onder de kerk. Drinken hadden we voldoende bij, maar de uitbater bood ons wel gratis een vers geplukte vijg aan…lekker! Nog een 45-tal minuutjes verder, kwamen we aan in Praiano. Daar namen we de bus richting Positano.

In Positano stapten we van de bus vlak aan ons lunchadresje voor vandaag: Casa e Bottega. Een klein leuk restaurantje waar je ook potjes/bordjes, linnen, enz. kan kopen. We moesten even wachten want het zat volledig vol binnen…dus we namen al een smoothie ter afwachting. Binnen was het lekker koel en gezellig…we namen een slaatje met buffelmozarella, ruccola en tomaatjes en een stuk quiche met een slaatje. Daarna liepen we verder door de straatjes van Positano en kochten we nog een Cannolo Siciliana een granita di Limone als dessertje.

We voelden ons allebei wat oververhit 😉 dus we besloten de bus te nemen van 15u20 richting Nocelle. Daardoor konden we nog even op ons kamer ontspannen vooraleer we gingen eten deze avond. We hadden gereserveerd in Il Ritrovo, een restaurant in Montepertuso, het dorpje vlak naast Nocelle. Er is een gratis shuttlebusje, dus we werden opgepikt om 19u30 boven in Nocelle (niet aan de B&B, want hier loopt geen straat. De parking boven, waar de straat doodloopt, is 300m hiervandaan met trappen). We hebben héél lekker gegeten! Als voorgerecht buffelmozarella met ham en tomaatjes om te delen en als hoofdgerecht gnocchi met pesto en pasta met kaas en walnoten. Mmm! Als dessertje namen we een cappucino en een moelleux om te delen… bij onze rekening kregen we als ‘bedanking’ een zakje oregano! Leuk! Dan werden we teruggebracht naar Nocelle door onze privé-chauffeur ;), bijna iedereen moest teruggebracht worden naar beneden (naar Positano), behalve wij, wij moesten naar boven ;)!

Slaapwel, a domani!

Dag 6: Positano – Brussel

Gisterenavond hadden we nog besloten een taxi te bestellen die ons vandaag om 9u15 in Nocelle kwam oppikken. Op de heenreis maakte wat vertraging of een gemiste bus niet zo heel erg veel uit, nu wouden we absoluut vermijden onze vlucht te missen. Daarbij konden we nu ook een uurtje langer slapen.

Na het ontbijt en afscheid te hebben genomen van onze gastheer en –vrouw stond de taxi stipt om 9u15 boven klaar op de parking. Het was ongeveer 45min rijden naar Sorrento (wat een verkeersdrukte daar!) waar we de op voorhand gereserveerde bus naar de luchthaven namen. Jammer genoeg deed deze nog verschillende dorpjes langsheen de slingerende kust aan (met hier en daar wat file en terug nogal wat gemanoeuvreer) maar toch kwamen we mooi op tijd (na een rit van 1u30) op de luchthaven aan. Hier de bagage ingecheckt en nog snel een McFlurry gegeten uit de McDo aan de overkant. Wat smaakte dat na al die hitte van de afgelopen dagen!

Erna direct door naar de gate waar het inschepen juist begonnen was. Na een vlotte vlucht van 2u05min geland in Brussel.

3 thoughts on “Amalfikust

1. Pingback: Italië | Italy

2. Wat een busavonturen!!! 😀 Gelukkig compenseert de leuke bnb, het lekkere eten en the amazing view alles! 😉 GENIETEN MAAR! Ik geniet mee vanachter mijn scherm en ben al benieuwd naar jullie prachtige fotos xxx